Pages

الجمعة، 9 سبتمبر 2011

الأفضل و الأسوأ فى رمضان


أولا كل سنة و حضراتكم طيبين (متأخرة أنا عارف) .. انا بقالى تقريبا شهرين و 20 يوم ماكتبتش حاجة جديدة !

بس خلال الفترة دى انا اكتسبت خبرات جديدة كتير و كنت بحاول أكتب فى المدونة بس كل ما أكتب حاجة بسيفها Draft و ما بعملش Publish لأى حاجة :(

ظناً منى ان الكلام اللى انا كاتبه دى عادى و ان ممكن يكون فى أحسن و كل الكلام الفكسان دا .. لغاية ما لاقيت الفيديو العبقرى دا :


و أخترت الدرافت دى أرجع بيها تانى للتدوين .. يارب تعجبكم :)


أفضل برنامج

خواطر 7

فعلا فعلا يمكن يكون دا أفضل برنامج شوفته على مدار التلات سنين اللى فاتوا ... أحمد الشقيري و كل فريق العمل بذلوا مجهود غير طبيعى فى الإعداد و التصوير و المونتاج عشان يطلعولنا الإبداااااااع دا

تصوير و إخراج و مونتاج و مؤثرات .. عمل إعلامى هادف متكامل اللى ما اتفرجش عليه خسر كتير

لمن لا يعرف فأحمد الشقيرى نوع من الدعاة اللى مؤمنين بإن كل مشكلة فى بلادنا ليها حل و علينا أن نبحث عن الحلول فكان شعار هذا الموسم : اطلبوا الحل و لو فى الصين

دى كانت أول حلقة وفيها تقديم للموسم كله



فى الموسم دا صوّر فى 9 بلدان حول العالم
تركيا - الصين - السويد - النرويج - فنلندا - الدانمارك - السعودية - مصر - الإمارات
استعرض فيهم حلول عبقرية و منها التجربة التركية بقيادة أردوغان
وعرفت دوَل العالم الأول دى هى دول عالم أول ازاى و ليه ؟! و عرفت ليه الشيخ محمد عبده بيقول "رأيت إسلاماً بلا مسلمين"  ..

إعداد البرنامج استغرق حوالى 10 شهور و فعلا اللى ما تابعوش فى رمضان لازم يتفرج عليه (واجب قومى ودينى كمان) و لو على الأقل كل يوم حلقة ، هو موجود على يوتيوب فى Play List عملتها بالترتيب كاملة هنا


أسوأ برنامج

و بلا منازع .. ذلك البرنامج السخييييييف الممل الطويييل بسبب الفواصل الإعلانية القاتلة على قناة الحياة

رامز قلب الأسد .. انا نفسى أفهم أقعد ساعة و شوية بتفرج على إعلانات و المادة بتاع البرنامج ما تكملش تلت ساعة و يا ريتها مادة عليها القيمة بالعكس دى سخيفة و تافهة (إلى أقصى الحدود) و مملة ... أنا نفسى أعرف هستفيد إيه فى آخر الحلقة أو حتى فى آخر البرنامج كله !!!!


أفضل إعلان

رمضان العام دا اتعمل فيه أكثر من إعلان رائع لكن هحاول أرتبهم من وجهة نظرى

3

عطشان يا صبايا مع إن أنا بلدى النيل - اتصالات




2

افرد جناحك - كوكاكولا



1

تستمر شركة موبينيل فى صناعة أروع الإعلانات على الشاشات المصرية (نفسى يعملوا لقاء مع فريق الدعاية فى الشركة دى)

الايدين - موبينيل




أسوأ إعلان

هو ذلك الإعلان التافه الذى يبدأ بتلك الكلمة "الحقيرة" ... أصحابك زى بوكسراتك


أصحابك زى بوكسراتك ؟؟؟


أصحابك زى بوكسراتك !!!


أصحابك زى بوكسراتك .... مين الــ (@$%^&*_(%&^) اللى جت فى باله ؟؟!!

آه .. و مش هحط الفيديو

بالمناسبة كان فى سلسلة - للأسف - إعلانات زبالة برضه لبتاع كده اسمه تروشيبس .. فكرنى باعلان بطاطس فوكس اللى كل ما يتحط على سيرفر السيرفر يقع :D


أفضل مسلسل

بالمناسبة فى رمضان ما بشوفش مسلسلات لكن السنة دى شفت مسلسل واحد و عجبنى جدا ككوميديا مش كمحتوى و هو :

الكبير أوى


أسوأ مسلسل

و حكمى دا بناء على "لقطات عديدة من الحلقات" لأنى بالتأكيد مش هحاول حتى أتفرج على حلقة مدتها ساعتين إلا 10 دقايق ...
ليه يعنى ؟؟!! و طبعا انا بتكلم على المسلسل الممطوط و اللى هيفضل ممطوط و هو

الدالى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق