السبت، 31 ديسمبر 2011

المعهد !




تُقرأ فى 3 دقائق




حبيت أختم السنة اللى انا بحبها أوى أوى أوى دى بالتدوينة دى

لمدة 3 شهور كنت طالب فى معهد .... أيوة معهد

لكن كما يقول المثل : الفرق بين مصر و ألمانيا زى الفرق بين المعهد الصناعى العالى و معهد جوته !



3 شهور قضيتهم فى معهد جوته بدرس هناك و بالرغم من النظام و النظافة و التعليم الصح أوى اللى هناك برضه أحسن حاجة طلعت بيها هما الناس .. اكتسبت هناك أصدقاء أحببتهم فى الله و ان شاء الله يدوم الود بينا



بغض النظر عن القصر اللى الألمان واخدينه فى ميدان المساحة فى الدقى و بغض النظر عن ان القصر دا بالرغم من انه قديم فحت إلا إنه مكيف و مضاء و مدهون و متلمع و بيبرق و باركيه و سلالم جرانيت ... كل ما بشوفه بفتكر القصور اللى فى منطقة ميدان الساعة و شارع البورصة و البواكى فى طنطا و بتقفل لما ألاقى الفيلا من دول متربة مهكعة مشرخة و كمان ألاقى حبل غسيل على البلكونة !






معهد جوته بيعتمد فى تعليمه على الشغل الجماعى و الألعاب التعليمية و كل مهارات اللغة من قراءة و سماع و تحدث و كتابة عملناها .. بشرط المجموعة ما تزيدش عن 18 و كل 4 على ترابيزة كده معينة حلوة





الثلاثاء، 27 ديسمبر 2011

أما و قد تلطخت يداى !




تُقرأ فى 5 دقائق


Photo By : Moshey

هل لأنك مريض لازم 40 طالب طب يفحصوك ؟ سواء صح أو غلط و قدام بعض ؟؟
هل لأنك مريض تكشف (تكشفى) ملابسك أمام 40 طالب و طالبة طب ؟
هل لأنك مريض يدخل عليك أى طالب طب فى أى وقت و يفحصك و يكتب "شيت" عليك ؟

الإجابة لا .. لكن لأنك مريض فقير ممكن كل دا يحصل ! فى "الخرابة" أقصد المستشفى الجامعى


اللى بيحصل ان عندى فى خلال الـ 3 شهور بتوع الباطنة العامة (اللى هو أسوأ راوند فى الكون أصلا) المفروض "أشيت"ّ 3 حالات و آخر حالة كانت عندى النهارده .

امبارح روحت للنايب (اللى كان صعبان عليا فعلا) و من الواضح انه طالع من نبطشية اللى هى 48 ساعة دى (أكتر من اللى بيقرها قانون العمل الدولى بـ 40 ساعة) ! و كمان مكلف انه يدى للطلاب حالات و لو قصر فى حاجة زى كدا هو أكيد عارف ايه اللى ممكن يحصله 

و هو مشكورا حاول يتصل بعيانين من اللى هما واخدين العيا مهنة و Professional لكن واحد اتسجن و التانى (عم شعبان) مش فاضى .. دخلنا 5 مرات قبل كده إحنا بناخد صدر دلوقت و الراجل عنده مرض صدر و مرض فى القلب و مرض فى الغدد الصماء و شغال على كله و طبعا ما بيتعالجش .. كل يوم بيكون فى راوند شكل ، فالنهارده الراجل مش فاضى وراه راوند Endocrine

المهم .. كان مضطر انه يجيب عيان بجد من اللى ما بيتاجروش ! لأن مثلا عم شعبان عارف انه بياخد 40 جنيه و بيتفحص و هو مبسوط أوى بكده و دا أكل عيشه (40 جنيه كل يوم * 22 يوم = 880 جنيه فى الشهر) اللى هو انا أصلا ما بشمش نصهم لما أتخرج !

الدكتور قالنا على واحد فى مستشفى الصدر .. و قالى روح "شيته" و فهمّه انه بكره فى "كونسولتو" دكاترة و دكتور كبير هيشوفه و يطمنا عليه ، أصل هو ابن ناس ، أوعى تديله فلوس و لا تفهموه انه راوند و طلبة و كده و بعد ما تخلصه هاتله شوية بسكوت و عصير و قوله دا فطارك و خلاص !

عيان .. أكبر من أبويا (68) سنة عنده ربو شعبى (Bronchial Asthma) فى داخل مستشفى الصدر (اللى هى مزبلة أصلا) فى الدور الرااااابع و بدون أسانسير و دا شكل السلالم



روحناله و كان مرحب بينا جدا و كان عايز يقوم يعملنا شاى و يضايفنا ، و نورتوا يا دكاترة و الكلام الحلو بتاع الناس الكبار دا .
أخدنا منه الشيت و فحصناه على خفيف كده و قولناله بكره بقى هتيجى العيادة الشاملة (سوق التلات) عشان فى دكاترة كبار هيشوفوك و فى كونسولتو و حاجات كده .
تحت أمركم تحت أمركم يا دكاترة و نورتوا و آنستوا

الصبح الساعة 8 .. النوبة جت لعم "سيد" و كرشة النفس بقت رهيبة و مش قادر يتنفس خالص و طبعا لا داعى للكلام عن مستوى التمريض و التنظيم "الرهيب" فى المستشفى
روحناله عشان نجيبه من الدور الرابع مستشفى الصدر للدور التالت فى العيادة الشاملة و هو فى حالته المتأزمة و أخد ماسك الأوكسيجين و حالته تحسنت قليلا .. و لكنه أملا فى انه يقابل كونسولتو دكاترة جه على نفسه و نزل معانا الـ 4 أدوار على السلالم المهترئة و مشى حتى العيادة الشاملة و طلعنا الدور التالت